Vår pedagogik

Waldorfpedagogikens mål är att fostra till frihet. Genom att eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper, praktiska färdigheter, social medkänsla och konstnärliga förmågor vill waldorfskolan rusta eleverna för framtiden.

Undervisningens utformning och upplägg syftar till att ge eleverna möjlighet att forma sina liv som ansvarstagande, empatiska och allmänbildade medborgare. Pedagogiken vid Martinskolan betonar därför samverkan mellan teoretiska, konstnärliga och praktiska ämnen. Lärandet tar utgångspunkt i elevernas praktiska erfarenhet av såväl teoretiska som praktiska och konstnärliga undervisningsämnen.

Mötet med de olika ämnesområdenas material, metoder, begrepp och praktiker ger grunden för eleverna att utveckla en individuell relation och reell erfarenhet av ämnesområdet. Undervisningen sker ofta ämnesövergripande för att visa på sammanhang och helhet.

Konstnärliga och praktiska arbetssätt genomsyrar all undervisning och fördjupar och vidgar elevernas teoretiska förståelse av ämnena. Mångfalden av de erfarenheter eleverna gör ger utgångspunkt för deras eget bildande av sig själva. På detta sätt ansluter sig waldorfpedagogiken till en s.k. bildningstradition i synen på kunskap och på individens lärande och utveckling.

Skolans uppdrag att socialisera den uppväxande generationen till ett aktivt deltagande i ett gemensamt samhällsbygge tar sin utgångspunkt i skolans gemensamma kultur, traditioner, normer och värderingar. Den didaktiska relation som skapas i undervisningen i mötet mellan lärare och elever och mellan elever, gestaltas av och är ett uttryck för dessa.

Undervisningspassen, skoldagen och läsåret ges även en tydligt rytmisk gestaltning och utformning. Martinskolans skolår innehåller därför flera gemensamma årstidsfester.

WALDORFSKOLANS BAKGRUND OCH SPRIDNING

Den första waldorfskolan öppnade år 1919 i Stuttgart, Tyskland. Idén bakom skolan var att barn från olika samhällsklasser, både arbetare och tjänstemän, skulle få en gemensam och likvärdig utbildning. Waldorfskolan var därför den första skolan där alla elever gavs lika förutsättningar till en 12-årig skolgång. Att klasserna bestod av både flickor och pojkar var även det något ovanligt där och då.

Grundare av waldorfskolan och de pedagogiska tankegångarna är den österrikiske filosofen Rudolf Steiner. Idag finns det över tolvhundra waldorfskolor runtom i världen och antalet skolor ökar hela tiden. Idag är tillväxten störst i Asien och på den afrikanska kontinenten.

Martinskolan följer de nationella läroplanerna och styrdokumenten. Waldorfskolans egen kursplan ”En väg till frihet” är ett komplement till de nationella kursplanerna. Den ger en övergripande tematisering av undervisningen vid Martinskolan.

I Sverige har waldorfskolor två undantag i skollagen. De innebär att Martinskolan inte behöver sätta betyg före årskurs nio och att skolans lärare har en Waldorflärarutbildning istället för den statliga lärarutbildningen. Några lärare vid Martinskolan har båda behörigheterna.

Stiftelsen Martinskolan är en fristående, idéburen och icke vinstdrivande skolverksamhet med säte i Hökarängen.

Stiftelsen Martinskolan är en fristående, idéburen och icke vinstdrivande skolverksamhet med säte i Hökarängen.

Stiftelsen Martinskolan är en fristående, idéburen och icke vinstdrivande skolverksamhet med säte i Hökarängen.