Resursskola
Resursskolan vid Martinskolan är en fristående enhet för elever som kan antas i resursskola. Martinskolan har sedan 1993 bedrivit resursskoleundervisning som integreras i grundskolans lokaler.
Vår resursgrundskola vänder sig till elever med omfattande och varaktigt stödbehov och som till följd av detta har svårt att klara av undervisningen och det sociala samspelet i en vanlig grundskola. Vi vänder oss i första hand till elever med Neuropsykiatriska diagnoser (NPF), till exempel autismspektrumtillstånd, ADHD eller ADD, ofta i kombination med andra svårigheter
Eleverna i resursskola deltar i projekt, fester, framföranden, lunch och temadagar som är gemensamma för hela skolan och de äldre eleverna har sina klassrum i samma byggnad som den ordinarie grundskolan.
Undervisningen sker oftast i mindre åldersblandade elevgrupper med högre lärartäthet. Lärarna vid enheten har särskilda erfarenheter av att kunna möta och stimulera elevernas lärande och utveckling med individuell anpassning. Undervisningen utgår från grundskolans läroplan men bygger på waldorfpedagogikens praktiska, sociala och konstnärliga form för undervisningen samt specialpedagogiska metoder.
Målgrupp, ansökan och antagningsrutiner
För att kunna söka Resursskolan vid Martinskolan måste eleven tillhöra resursskolans målgrupp. Läs mer på Skolverkets hemsida.
Elever som läser enligt läroplanen för anpassad grundskola kan i vissa fall läsa integrerade i Resursskolan men det finns ingen renodlad anpassad grundskola. Elever som läser inriktning ämnesområden inom anpassad grundskola kan inte studera vid Martinskolan.
Antagningen till Resursskolan går via ett särskilt ansökningsförfarande.
Inom ramen för antagningen behöver skolan säkerställa att eleven tillhör resursskolans målgrupp. Vårdnadshavare måste av den anledningen vara införstådd med att tillhandahålla de underlag som skolan behöver för ett ställningstagande.