Information med anledning av boken Flickan i korridoren

I november 2021 tog en av Martinskolans elever sitt eget liv. Det var en händelse som skakade alla på skolan; elever, personal och föräldrar. Sorgen efter det som hände är något som vi fortfarande bearbetar. I den nya boken Flickan i korridoren skildrar Elinor Torp problemen i svensk skola med utgångspunkt i det fruktansvärda som skakade vår skola.

Inget barn ska behöva må så dåligt att han eller hon tar sitt eget liv. Ingen förälder ska behöva förlora sitt barn. När det värsta händer är det viktigt att kartlägga skolans roll, för att försöka förstå och lära av det som skett. Därför har vi genomfört en intern utredning om elevens skolgång.

I vår utredning kan vi se att skolan inte har brustit i sitt tillsynsansvar i det här fallet.  Skolans personal agerade korrekt utifrån den information som var känd. Samtidigt ser vi att det fanns brister, bland annat gällande trygghet och studiero. Det ser vi allvarligt på. Vi har påbörjat ett omfattande arbete för att skapa en trygg skola för alla elever.

Vi är på god väg, men utveckling tar tid. Styrelsen och all personal kommer göra allt vi kan för att Martinskolan ska vara en trygg skola för alla.

/Stiftelsen Martinskolans styrelse

Vi har inte fått möjlighet att på förhand läsa boken. Det är viktigt för oss att möta eventuell kritik med fakta, öppenhet och dialog. Vi kommer att gå ut med mer information när vi läst boken.

Vi hoppas att boken Flickan i korridoren kommer att bidra till en konstruktiv diskussion om svensk skola och hur vi bäst ser till att alla barn får en trygg skolgång.

Vi vädjar till alla och envar att ta ansvar för en sansad och saklig debatt. Vi behöver värna och skydda barn och elever som är djupt berörda av händelsen och det offentliga samtal som nu pågår om dem själva och deras skola.

frågor och svar

Vad gör Martinskolan för att skapa en trygg skolmiljö?

Vad gör Martinskolan för att alla elever ska ha arbetsro?

Hur arbetar Martinskolan med elevhälsa?

Vad gjorde skolan för att hjälpa eleven?

Vad menar ni med att skolan inte har brustit i sitt tillsynsansvar?

Hur har den interna utredningen genomförts?

Hur skötte skolan krishanteringen efter elevens självmord?

Stämmer det att Martinskolan är en av Sveriges mest anmälda skolor?

Vad kan jag som förälder göra om jag inte är nöjd med mitt barns skolgång på Martinskolan?